יום ראשון, 5 בפברואר 2023

 

 

ד"ר חזוניאל טויטו 

 

חזוניאל  טויטו (נולד בחיפה  בי"ב בכסלו תשט"ו, 7 בדצמבר  1954) הוא ד"ר במחלקה לתנ"ך ובבית הספר למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילו, ומרצה בכיר לתנ"ך במכללת תלפיות בחולון. עיקר עיסוקו המדעי הוא בחקר פרשנותם של בעלי התוספות לתורה במאות 14-12  ובחקר טעמי המקרא. פרסם מאמרים בתחומים אלה ובתחומים אחרים

 

נולד בחיפה, בי"ב בכסלו. בוגר תיכון 'יבנה' בחיפה (בן למבורך טויטו פעיל עליה של יהודים מאלג'יר, מבורך האב היה לוחם ביחידה מובחרת בצבא הצרפתי, נפצע בקרב, בעל עיטור העוז במלחמת העולם השניה. עלה לארץ, ממקימי מושב צרופה בחוף הכרמל, גזבר מועצה איזורית חוף הכרמל לשעבר)

חזוניאל טויטו בוגר קורס למדריכי כושר קרבי בצה"ל, שירת בצה"ל כמדריך לכושר קרבי בבית הספר לטיסה בחצרים וביחידות מובחרות אחרות, למד באוניברסיטת בר-אילן תואר ראשון, שני ושלישי. טויטו סיפר שהושפע בעיקר ממוריו המיוחדים באוניברסיטה במיוחד מפרופ' אלעזר טויטו (שהוא גם דודו, ידידו ומעצב דרכו), פרופ' אוריאל סימון ופרופ' יהודה אליצור.

תחומי התמחותו הם חקר פרשנותם של בעלי התוספות לתורה המאות 14-12 וחקר טעמי המקרא. במכללת תלפיות שימש כמרכז לימודי השתלמות למורים, כמדריך פדגוגי, וכחבר בוועדות שונות במוסדות אקדמיים שונים. פרסם מאמרים בחקר פרשנות ימי הביניים ובחקר טעמי המקרא.

נתן ונותן הרצאות בתחומי עיסוקו בהשתלמויות מורים במכללות בארץ כגון מכללת תלפיות, מכללת אורות ישראל ומכללת חמדת הדרום ועוד'. נתן ונותן הרצאות גם במרכזי פיתוח (פסג"ה וכדומה), בכנסים מדעיים, בשבתות עיון וכיוצ"ב. השתתף כמרצה בכנסי מנהלים בחמ"ד ברחבי הארץ, בקונגרסים עולמיים למדעי היהדות, ונתן הרצאות בחו"ל (מטעם הסוכנות היהודית) בצרפת, בדרום אמריקה בארגנטינה, ברזיל, במונטווידאו ובעוד מקומות. חלק מהרצאותיו בתחומים שונים מצויים במרשתת, ביוטיוב ובאתרי אינטרנט שונים. חלק מהרצאות בנושאים שונים כולל פרשנות ימי הביניים, סיפור מקראי, גלגולו של כתר ארם צובא, טעמי המקרא כאמצעי פרשני ודדקטי ועוד, מצויים באתרים שונים באינטרנט.

מספריו

ספרו הראשון 'מנחת יהודה – הינו פירוש לתורה לר' יהודה בן אלעזר מבעלי התוספות' (ריב"א), שיצא לאור בשנת 2012 . ספר זה הינו הכרך הראשון מתוך שלושה הכוללים מהדורה מדעית של כל פירושו של ריב"א. הכרך הראשון מכיל גם מבוא נרחב על שיטתם הפרשנית של בעלי התוספות לתורה ובעיקר בשיטתו הפרשנית של יהודה בן אלעזר (הריב"א - סופרקומנטר על פירוש רש"י). חלקו השני של הספר עוסק בההדרה מדעית של  הפירוש לספר בראשית על פי דפוסים ראשונים וכתבי יד. הכרכים הבאים יהיו המשך המהדורה המדעית לשאר ספרי התורה. הכרך הבא בשלב מתקדם ויצא לאור בקרוב .

ספרו שני 'חילון על טהרת הקודש', שנכתב יחד עם פרופ' רימון כשר, עוסק בגישה החילונית למקרא של פרץ בן משה סמולנסקין ומיכה יוסף ברדיצ'בסקי.  זהו פרי מחקר בתחום אחר שבו עוסק טויטו. בשלוש שנים אחרונות עבר טויטו להתעניין, בחקר תקופת ההשכלה ובמיוחד ביחסם של הוגים , יוצרים וסופרים מתקופה זו המשתמשים במקרא בצורות שונות. דגש במחקרו מוסב על הגישה החילונית למקרא של אישים אשר היתה להם השפעה מכרעת על סביביתם מתקופת ההשכלה במאה ה-18. מחקר זה יצא לאור בשנת תשפ"ב, בהוצאת 'רסלינג'.

 

ממאמריו בתחומים שונים

"הטעם להטעמה", שמעתין 126 (תשנ"ו), עמ' 50- - 55

"הטעמה כפולה של בראשית ל"ה, כב", בית מקרא 42 (תשנ"ז), עמ' 61 - 80

"ה'רכוש' כנסיון שנתנסה בו אברהם אבינו", תלפיות יא (תשנט-תש"ס), עמ' 74 – 81

"לשאלת מימוש הקריאה לבראשית לה, כב", בית מקרא 42, א (תשנ"ח), עמ' 184 – 189

"מנחת יהודה כעד נוסח לפרשנות ימי הביניים", ארשת ד (תשע"ז), עמ' 9 – 35

"מנחת יהודה לר יהודה בן אלעזר – הדגמה לההדרה מדעית לפרשיות וארא, בא, בשלח, מוריה י-יב", (תשע"ו), ז - כט

"סיפור הולדת שמואל על קרע סיפור יעקב ונשותיו", תלפיות ט (תשנ"ז), עמ' 47 – 57

"עוד למלאכת הכינוי במקרא", שמעתין 128 (תשנ"ז(, עמ' 7 – 13

"עוד על פרשנות פסיכולוגית ופולמוסית בפירושם של בעלי התוספות לתורה", סיני  קמד (תשנ"ב), עמ' ג – יט

"על הפיוט 'עת שערי רצון' לרבי יהודה שמואל אבן עבאס", תלפיות (תשנ"ח).

"על כתב הפולמוס בפירושו האחרון של רשב"ם לתורה", בתוך: זכרה לאהרן – קובץ מחקרים במקרא ובפרשנותו, ספר זכרון לפרופ' אהרן מונדשיין, תלפיות  (תשפ"ב), עמ' 171 – 192.

"על פיסוק הטעמים שבמקרא בפירוש חזקוני לתורה", שנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום (תשס"ח), עמ' 210-223.

"פרידת יעקב מעשו על רקע פרידת אברהם מלוט", ארשת ג (תשע"ב), עמ' 5 – 21.

"קווים לדרכו של הריב"א", עיוני מקרא ופרשנות ח (תשס"ח) עמ' 589-605.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה